Gastblogs Health

Gastblog | Happy looks good on you!

17 februari 2017

Iedereen om ons heen is druk en wijzelf natuurlijk ook! Het wordt zelfs vaak gezien als iets goeds. Onze body en mind ervaren dit echter anders. Het is helemaal niet gek om op zoek te gaan naar rust en uiteindelijk een gezonde balans te vinden. Balans is in de Westerse manier van leven steeds lastiger te vinden, maar yoga wordt steeds populairder. Zouden we dan toch onbewust op zoek zijn? Niet alleen yoga is een uitkomst, ook ‘mediteren’ kan je helpen om dat stukje rust te vinden. Yoga en mediteren klinken al snel zweverig, maar eigenlijk valt dat hartstikke mee!

Als je balans wilt creëren, is het belangrijk om in een druk leven op zoek te gaan naar datgene wat jou rust geeft. Met een yoga practice of meditatie-oefening vind je dit op een vrij eenvoudige manier. Al het begin is wennen, maar als je een aantal keer doorzet dan weet je al snel niet beter. Afhankelijk van je doel en wat bij jou past ga je op zoek naar jouw rustmoment. Begin eens met zo’n 10 minuten op de grond zitten of liggen en laat alle gedachten in je hoofd passeren. Probeer niets met deze gedachten te doen, maar houd ze ook niet tegen. Voelt dit fijn als de tijd is verstreken? Dan kan de volgende stap zijn om een mat of meditatiekussen aan te schaffen zodat je een comfortabele zit of ligging kunt opzoeken. Hieronder volgen vier tips die je kunnen helpen om de rust op te zoeken tijdens een meditatie moment:

#1 Zoek de rust op!

Het is essentieel om een rustige ruimte op te zoeken die goed aanvoelt. Creëer een prettige sfeer voor jezelf. Dat kan door het aansteken van sfeerlichtjes, de lichten te dimmen en de verwarming iets aan te zetten. Tip: steek een stukje ‘heilig hout’ aan voor een heerlijke geur. Dit hout verdrijft volgens de oude rituelen negatieve energie!

#2 Houding

Zorg dat je je rug recht houdt als je een zittende houding aanneemt en probeer een relaxte kleermakerszit voor jezelf te creëren. Een meditatiekussen kan je helpen om gemakkelijker te zitten, je kantelt namelijk door het kussen je bekken beter naar voren waardoor je zonder spanning rechtop kunt zitten. Ideaal!

#3 Breath

Tijdens het zitten is het focussen op je ademhaling de ultieme tip om rustig te worden en je van jezelf bewust te worden. Als het goed is, verdwijnen de gedachten meer naar de achtergrond naarmate de tijd verstrijkt. Het kan zijn dat dit in het begin heel lastig is of op bepaalde dagen meer dan een uitdaging is, probeer dan eens te tellen of zoek eens op Google naar ademhalingsoefeningen. Waar de ene oefening zorgt voor rust kan de andere ademhalingsoefening juist voor energie zorgen!

Je merkt dat je gedachten vaak afdwalen, met name in het begin. Het is belangrijk om niet gefrustreerd te raken. Laat de gedachten door je hoofd gaan en breng ze vervolgens weer rustig terug bij je ademhaling.

#4 Yama’s

Als het een te grote drukte in je hoofd is en je niet direct rust kunt vinden in het laten passeren van je gedachten, kun je ook aan de vijf Yama’s proberen uit te werken voor jezelf. De Yama’s staan voor sociale discipline en vormen de richtlijnen voor interactie met de buitenwereld in onze relatie naar anderen toe. De Yama’s bepalen dat we aan niemand schade mogen toebrengen in welke vorm dan ook: daden, woorden en zelfs niet in gedachten. Het uiteindelijke doel van het uitwerken van de Yama’s is totale controle over je mentale activiteiten. Je zal bij alle vijf de Yama’s direct een vorm van herkenning ervaren, positief dan wel negatief.

Yama 1: geweldloosheid

Pas je wel eens geweld toe naar anderen of jezelf? Dit hoeft niet alleen fysiek te zijn, maar kan ook mentaal zijn, waarbij je bijvoorbeeld gedachten hebt dat je te min bent voor iets.

Yama 2: eerlijkheid

Wat je voelt, doet en zegt is hetzelfde. Zet je masker af en doe je niet anders voor dan dat je daadwerkelijk bent.

Yama 3: niet stelen

Het gaat hier niet alleen om het stelen van spullen, maar ook gedachten, woorden en ideeën van anderen en het vergaren van spullen die je niet nodig hebt.

Yama 4: zelfbeheersing

Wees niet gulzig en eigen je geen dingen toe vanuit lust.

Yama 5: begeerte

Streef niet continu naar meer en beter: meer geld, macht, een betere baan, leukere vrienden, leukere dingen doen, etc.

Geweld, leugens, diefstal, gulzigheid en begeerte zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven en stralen negatieve energie uit. Hoe meer je zelf bezig bent met de Yama’s, hoe meer je bezig bent met het creëren van een vredige sfeer om je heen waardoor je positieve energie gaat uitstralen. En wat je uitstraalt, ontvang je ook!

Ben jij meer gebaat bij lichamelijke oefeningen of toe aan een stapje erbij? Dan kun je naast mediteren ook yoga-oefeningen uitvoeren waarmee je behalve aan je mind en houding ook aan onder andere lenigheid, kracht en uithoudingsvermogen werkt. Vind je het lastig om te beginnen? De eerste stap is om je wensen en behoeften in kaart te brengen en dit vervolgens uit te werken in doelen. Maak hier direct een creatief dagje van door aan de slag te gaan met Pinterest of tijdschriften! Het werkt namelijk supermotiverend als je een beeld aan je doel koppelt. We hebben nu eenmaal een sterker gevoel bij beeld dan woorden. Als je weet wat je wilt bereiken dan is het goed om naar jezelf te kijken wat voor type je bent. Wil je naar een sportschool of yogastudio om een les bij te wonen? Of ben je liever iemand die de oefeningen thuis uitprobeert? In het laatste geval kun je de informatie opzoeken via boeken, YouTube of apps. Op YouTube is Eckhart een goed kanaal voor beginners en op je smartphone heb je handige apps zoals Pocket Yoga en FitStar Yoga.

Als je naar de yogastudio gaat, kun je bij sommige studio’s gebruik maken van een strippenkaartje (handig!) en anders is een abonnement per maand een uitkomst. Iedere sportschool of studio biedt lessen aan waarin je begint met basisoefeningen zodat je rustig kunt wennen aan yoga. Als je de smaak te pakken hebt wat betreft de basics, kun je kiezen om door te gaan of met deze ervaring thuis verder te gaan. Thuis zoek je een rustige ruimte uit, creëer je een fijne sfeer en schaf je de nodige yoga-accessoires, zoals een yogamat, aan. Heel veel meer heb je niet nodig voor een practice!

Wat is jouw idee bij mediteren en yoga?

Dit artikel is ontstaan in samenwerking met Superyoga.nl.

3 Comments

  • Reply Aneta 17 februari 2017 at 08:37

    Ik heb er serieus over na zitten denken om Yoga te gaan doen. Maar iets houdt me tegen en ik denk dat dit ligt aan tijdgebrek. Want ja, gewoon fitnessen wil ik ook nog blijven doen. Hoe is het trouwens met jullie huis? Druk bezig? Liefs!
    Aneta heeft onlangs geplaatst…Interview: Marlon (S.E.B.Kids.nl) bouwde van niets een super toffe webshopMy Profile

  • Reply Inge 17 februari 2017 at 09:18

    Ik vind het heel fijn maar ik moet het eigenlijk inplannen, want ik kom er nooit aan toe. Zonde, want het is juist zo fijn!
    Inge heeft onlangs geplaatst…Iva Natura Black Face MaskMy Profile

  • Reply Ayla 17 februari 2017 at 09:47

    I love mediteren en yoga! Ik ben gewoon niet zo’n ‘harde’ sporter, qua cardio en krachttraining enzo. Geef mij maar iets waar je langzaam aan werkt maar wel reuze gespierd van wordt en een goed postuur van krijgt :)
    Mediteren vind ik ook heel fijn. De laatste tijd schiet het er een beetje bij in, waarschijnlijk is mijn stresslevel zo laag dat ik er gewoon geen behoefte aan heb. Maar als ik het dan weer doe dan is het toch wel heel lekker, ik ga er gewoon lekkerder van in mijn vel zitten :) Hoe gaat het met het huis!?
    Ayla heeft onlangs geplaatst…Ayla’s 5x fijne dingen rubriek: AmsterdamMy Profile

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Lees vorig bericht:
    1000 vragen aan jezelf #31

    Een flinke tijd terug zat er bij de Flow een leuk, klein boekje. Eerlijk gezegd weet ik niet eens meer...

    Sluiten